Alles in Woordenland

Een belevingsspel over het belang van taal bij het functioneren van een samenleving

In Alles in Woordenland maken de kinderen een avontuurlijke reis door een land waar alles draait om taal. Tijdens een reis vol raadsels en puzzels, ontmoeten zij een aantal typische bewoners van Woordenland die de hulp van de kinderen nodig hebben om samen het alfabetmysterie op te lossen. Voor hun hulp krijgen de kinderen steeds een voorwerp waarmee zij later in het spel een rebus kunnen oplossen die hun de weg wijst naar de schatkamer van Woordenland.

Alles in Woordenland richt zich speciaal op de bovenbouw van het basisonderwijs. Het project is heden in ontwikkeling.

Voortraject

De kinderen ontvangen op school een geluidsboodschap uit Woordenland. Ze horen eerst allemaal woorden en zinnen door elkaar heen, dan langzaam dringt de stem door van de onzichtbare dichter. Hij is ten einde raad! Hij had voor de grap een gedicht op de muur geschreven waarin allerlei letters ontbraken. Maar door zijn grap raakte het alfabet geheel van streek en nu is heel Woordenland in de war! De onzichtbare dichter schaamt zich zo dat hij zich niet meer op de straten van Woordenland durft te vertonen...

In een geheimzinnige doos die hij de kinderen heeft gestuurd, zitten de ontbrekende letters. In de geluidsboodschap vraagt de onzichtbare dichter of de kinderen hem willen helpen de ontbrekende letters op de goede plek in het gedicht te zetten zodat alles weer goed komt. Maar, zegt hij er bij, daarvoor moeten ze wel eerst Woordenland binnengaan. De letters geven hen toegang, maar dan moeten ze nog bij het gedicht zien te geraken. En in een land waarin iedereen een beetje in de war is, kan dat nog een spannend avontuur worden!

Belevingsspel

In Woordenland voert de tocht langs verschillende ruimtes waarin de kinderen kennismaken met een aantal typische bewoners van Woordenland die door het van streek gebrachte alfabet in allerlei merkwaardige toestanden zijn beland. De ene bewoner zet de woorden in een zin op een ongebruikelijke plek, de andere bewoner begrijpt uitgesproken woorden verkeerd, weer een ander heeft moeite met woorden onthouden en de laatste heeft moeite met lezen. De kinderen worden bij hun lot betrokken en helpen met letters, woorden én non-verbale communicatie elk raadsel op te lossen.
Als dank ontvangen de kinderen bij elke ontmoeting een voorwerp of aanwijzing voor het verdere verloop van het avontuur. In de laatste kamer staat een levensgrote rebus waarin zij de voorwerpen die zij vergaard hebben een plek moeten geven. De oplossing van de rebus onthult de locatie van de schatkamer van Woordenland.

Leerdoelen

Alles in Woordenland stimuleert de kinderen op vermakelijke wijze:
- het toepassen van verschillende vormen van taal: geschreven taal, gesproken taal en non-verbale taal.
- creatieve oplossingen te bedenken in situaties waarbij taal en communicatie een barrière vormt.
- beseffen wat het belang van taal is bij het functioneren van een samenleving.

Productie

Alles in Woordenland is bedacht door Marleen Noordergraaf en Michiel Stoop. De productie is in ontwikkeling.

Bestellen

Heeft u interesse in Alles in Woordenland? Neem dan contact op met Stichting Openblik via: info@stichtingopenblik.nl