Ik Waardeer Je

Een zoektocht naar de betekenis van waardering

In 2007 ging Marleen Noordergraaf met ruim 100 kinderen van Terschelling op zoek naar de betekenis van waardering. Ze liet hen de mensen die zij het meest waarderen vastleggen op analoge fotografie en super-8 film. Daarna liet zij de kinderen aan het woord over de betekenis van waardering en waarom zij deze persoon zo waarderen. De waarderingsverhalen werden gemonteerd en aan het super-8 materiaal gekoppeld. De 6 korte filmpjes die hieruit ontstonden ontroeren door hun puurheid en openheid. Hun verhalen en beelden openen deuren tot de magische wereld van waardering.

De vrouw met de pratende koffer

Om de kinderen op weg te helpen, heeft Marleen 'De vrouw met de pratende koffer' in het leven geroepen. Zij reist de wereld rond om waarderingsverhalen te verzamelen en uit te delen. Overal waar zij komt vertelt zij een bijzonder verhaal en vraagt daar een verhaal voor terug. Zo raakt de koffer nooit vol en nooit leeg en ontvangt iedereen die haar ontmoet een bijzonder verhaal.

Oerol

De inbreng van de kinderen is verwerkt tot een bijzonder ervaringstheater dat tijdens het Oerol-festival van 2007 werd gepresenteerd. Bezoekers kunnen in hun eigen tijd een reis afleggen die begint met een theatrale introductie van het thema, gevolgd door een overzicht van de foto's en waarderingsverhalen van de kinderen. Met een eigen waarderingsverhaal verkrijgt de bezoeker toegang tot het 'Ik Waardeer Je'-huisje, waar waarderingsverhalen van de kinderen kunnen worden gedeeld en waar steeds een ander filmpje wordt vertoont.

Productie:

Ik Waardeer Je is een productie van Stichting Openblik / Marleen Noordergraaf
Acteurs: Marleen Noordergraaf, Emeralda Detmers, Astrid Kalden
Assistentie: Robert-Jan van Noord
Techniek: Michiel Stoop
Uitvoeringen: Oerol-festival (2007), Gluren bij de buren (2009)

Bestellen:

De vrouw met de pratende koffer blijft zoeken naar nieuwe waarderingsverhalen om mensen stil te laten staan bij hun gevoelens van waardering voor anderen. Marleen Noordergraaf heeft een aangepast versie ontwikkeld kan worden ingezet op elke basisschool. Samen met de pratende koffer, een leskist met het audiosprookje en een dvd met het super-8 filmmateriaal komt zij langs op de scholen.

Neem voor meer informatie contact op met Stichting Openblik: info@stichtingopenblik.nl