De Angst van Elsje

Bang zijn hoort er bij

Elsje leeft in een wereld vol monsters. Hoewel ze de bontgekleurde gevaartes onmogelijk kan ontlopen, doet ze stug alsof ze er niet zijn. Elsje voelt er niets voor de monsters aan te kijken. Ze weet niet wat ze van haar willen en dat maakt haar bang. En dus heeft ze eenvoudigweg besloten dat ze er niet zijn. Maar het worden er steeds meer en het lijkt wel of ze steeds groter worden...

De Angst van Elsje is een interactieve theatervoorstelling met zang, muziek en audio, speciaal ontwikkeld voor de bovenbouw van het basisonderwijs (groep 5/6/7/8). De kinderen maken kennis met Elsje, een meisje dat haar angst niet onder ogen durft te zien. Om haar aandacht te trekken wordt haar angstmonster steeds groter en hij doet hij van alles om door Elsje te worden gezien. De kinderen ontmoeten tijdens de voorstelling het angstmonster in levende lijfe! Wel een beetje eng in het begin, maar een angstmonster is ook maar een mens, zo blijkt.

Het angstmonster vraagt de kinderen Elsje te helpen haar angst niet langer te ontkennen. Pas als de kinderen vertellen dat zij ook wel eens bang zijn en ook vertellen waarvoor zij wel eens bang zijn, kan Elsje kan zij haar monsters omhelsen. Bang zijn hoort er bij.

Huiskamergesprek

Elsje nodigt de kinderen één-voor-één uit om in de huiskamer te vertellen over waar ze bang voor zijn. Elsje begint elk gesprek met te vertellen waar zij zelf bang voor is. Ze neemt het gesprek op zodat andere kinderen het kunnen terugluisteren en weten dat ze niet de enige zijn die wel eens bang zijn.

Leerdoelen

De Angst van Elsje stimuleert de kinderen spelenderwijs op de volgende gebieden:

• Sociaal communicatief vermogen: De kinderen leren dat iedereen wel eens bang is, dat dit heel normaal is en dat je er over mag/kunt praten.
  • Emotioneel communicatief vermogen: Door het benoemen en verwoorden van hun gevoelsbeleving.
  • Fantasie en het associatieve vermogen: Het verbeelden van de belevingswereld van Elsje in relatie tot haar angst(monster).
  • Muzikaal: De kinderen zingen het lied van het angstmonster mee.
Productie

De Angst van Elsje is een productie van Stichting Openblik (© Marleen Noordergraaf en Michiel Stoop)
Acteur: Marleen Noordergraaf
Vormgeving en muziek: Michiel Stoop